Spiller du radio i dine butikker?

Radio som lydkilde?

Det kan være fristende og nemt at vælge radio som lydkilde i sine butikker, restauranter eller venteværelser. Der er dog flere grunde til at det er en rigtig dårlig idé.

Helt overordnet set har du ingen kontrol over hvad du udsætter dine kunder for - og bør derfor ikke spille radio.

Spiller du radio i dine butikker?

1. Musikken er tilpasset radioens brand og målgruppe - ikke din

Er radioformat vil altid være tilpasset en målgruppe og musikken er udvalgt derefter. Derfor  vil musikgenre, stilart og tempo være udvalgt efter det segment som radioen driver sin forretning på. Det vil derfor være yderst sjældent, at der findes et radioformat som også passer til dit brand og din målgruppe og som skaber den stemning der fungerer bedst i dit forretningsmiljø. Musikgenren er, sammen med tempoet og volumen, ét af de mest afgørende parametre for musikkens effekt. Forskning har vist, at for højt tempo og tilfældig valgt pop-musik kan have direkte negativ effekt på opfattelse af produkt og på opholdstid, og dermed omsætningen.

 

2. Kommerciel radio afvikler reklamer 12 minutter i hver time

Hvis du har kommerciel radio kørende i dine butikker, skal du være opmærksom på, at der kun er musik 1/5 af tiden. Hver klokketime vil der være reklamer i hele 12 minutter. I værste fald, vil der tilmed være reklamer for en eller flere af dine konkurrenter. Reklamer vil udover en afbrydende forstyrrelse i dit butiksmiljø, også kunne indeholde musik som ligger langt væk fra den musikstil der ellers spilles i radioen og dermed endnu længere væk fra den musik som din målgruppe forventer og den oplevelse du ønsker at give dine kunder.

 

3. Værter tager opmærksomhed og skaber "uro" i butiksmiljøet

Værter er sat i verden for at oplyse, underholde, skabe debat og præsentere musk. Det er sådan radio fungerer og er berettiget som medie. Til gengæld vil radioens værter skabe en uønsket “uro” og tage opmærksomhed fra dine kunders adfærd og købsoplevelse. Du har altså ikke kontrol over hvilke emner, hvilket sprog og hvilke holdninger der strømmer ud til dine kunder, mens de opholder sig i dine butikker.

 

4. Rotation med forholdsvis få sange skaber gentagelse

Langt de fleste radiostationer har i dag en meget stramt styret playliste. Det betyder bl.a. at der er forholdsvis få sange i rotation ad gangen. I nogle tilfælde er man helt nede på omkring 200 sange, som roteres døgnet rundt. Dermed får du en temmelig monoton lydoplevelse med mange gentagelser.

5. Konkurrencer i radio virker forstyrrende

Ofte kan der være konkurrencer med lyttere i radioen. Udover at tage en del tid uden musik, vil der være risiko for at lydeffekter, lytter/værts dialog, jingler etc. bliver en reel forstyrrelsesfaktor. Sker det, vil det degradere oplevelsen af dit brand og kundernes opfattelse af dine produkter.